Boşanma, evlilik hayatını çift olarak sürdüremeyen bireylerin, ayrı fertler olarak hayatlarına devam etmesidir. Burada bazı şartlar olmakla birlikte, bu şartların neler olduğu, ortada bir çocuk varsa velayetinin ne olacağı, anlaşmalı boşanma davası ile mal paylaşımları, anlaşmalı boşanma davasının hangi mahkemede açılacağı merak edilen konulardandır.

Anlaşmalı Boşanma Davasının Şartları Nelerdir?

Anlaşmalı boşanma davaları için bazı şartlar vardır. Bu şartlar, Türk Medeni Kanunu ile ifade edilmiş olmakla birlikte, özetle şöyledir;

1. Anlaşmalı boşanma davasının açılabilmesi için, eşlerin en az bir süre evli bulunmuş olmaları gerekir. Bu süre sonucunda, eşler arasında uyumsuzluk varsa bu dava açılabilir. Eşlerden bir tarafın dilekçesindeki durumları, diğer eş onaylar. Bu konuda bir uzlaşım vardır.
  2. Eşler anlaşmalı boşanma için ya birlikte mahkemeye başvuru yapmalılar, ya da bir tarafın açtığı davayı diğer eş onaylamalıdır.
  3. Anlaşma boşanma davalarında bir diğer ve önemli bir husus da, özgür iradelerin hakim karşısında bizzat açıklanmasıdır. Hakim, bir baskının veya tehdidin bulunup bulunmadığını sorgular.
  4. Anlaşmalı boşanma davalarında her iki taraf da, maddi paylaşımlarda ve çocukların velayeti konusunda uzlaşım göstermeleri gerekir.

Bu şartlar sağlanırsa anlaşmalı boşanma davası açılıp sürdürülebileceği gibi, bu şartların bir tanesi dahi olmazsa çekişmeli boşanma davası olacaktır. Anlaşmalı boşanma davası şartları konusunda araştırma yapılırken, bu şartların sağlanmasına önem verilir.

Anlaşmalı Boşanma Davalarında Çocukların Velayeti Kime Verilir?

Anlaşmalı boşanma davalarında, çiftler arasında uzlaşım vardır. Bu davalar sonucunda, çocuğun velayetinin kimde kalacağı da anlaşılmıştır. Hakim, velayeti alması talep edilen tarafın şartlarını kontrol eder. Her bakımdan çocuğun çıkarlarına uygun olduğuna takdir ederse, velayeti o tarafa verir.

Ancak velayeti alması istenen taraf, çocuğun çıkarlarına uygun değilse de, hakim velayeti diğer tarafa verme yetkisine sahiptir. Anlaşmalı boşanma davası şartları konusunda, velayetin kimde kalacağı sorusu bu yüzden kesin değildir. Genellikle velayeti isteyen tarafa verilmekle birlikte, aksi durumda olabilir.

Anlaşmalı Boşanma Davalarında Mal Paylaşımı Nasıl Olur?

Anlaşmalı boşanma davası şartları konusunda bilgi sahibi olan bireyler, bu dava sonucunda mal paylaşımının nasıl olacağını da oldukça çok merak ederler. Anlaşmalı boşanma da, mal paylaşımı konusunda da bir uzlaşım söz konusudur. Bu yüzden taraflar, mal paylaşımının olmasını istedikleri şeklini hakime beyan ederler. Hakim, tarafların mağduriyet yaşamayacak şekilde yapılan mal paylaşımlarını kabul eder. Ancak bir tarafın mağdur olacağını düşünürse, mal paylaşımını farklı olarak takdir etme yetkisine sahiptir.

Anlaşmalı Boşanma Davası Hangi Mahkemede Bakılır?

Anlaşmalı boşanma davalarına Aile Mahkemeleri bakar. Bulunulan bölgede bu mahkeme yoksa da, Asliye Hukuk Mahkemelerinde bakılır.